Abrona gebruikt nu ook LifeWise bij begeleiding clienten met LVB

Abrona gebruikt nu ook LifeWise bij begeleiding clienten met LVB
Abrona gebruikt nu ook LifeWise bij begeleiding clienten met LVB

Zorgorganisatie Abrona gaat het methodisch kader LifeWise nu ook inzetten in hun dagelijkse praktijk. Daarmee is Abrona het nieuwste lid van de LifeWise community, dat nu bestaat uit Cordaan, Middin, Profila Zorg, Esdégé Reigersdaal en Amsta Karaad.

Abrona ondersteunt volwassenen met een verstandelijk beperking of maatschappelijk probleem in en nabij de provincie Utrecht, en biedt langdurige zorg, maatschappelijke ondersteuning en een zinvolle daginvulling. Met aandacht voor de cliënt en zijn of haar leefwereld, zoveel mogelijk aansluitend bij de maatschappij.

Methodisch kader LifeWise
LifeWise is het methodisch kader voor de begeleiding van mensen met een licht verstandelijke beperking en bijkomende problematiek en is ontwikkeld door Cordaan en Middin. Om kennis en expertise te delen is als volgende stap daarin een breder samenwerkingsverband voor LifeWise opgericht, waardoor andere organisaties – onder voorwaarden – ook LifeWise kunnen inzetten. Samen maken deze organisaties zich sterk voor de doorontwikkeling van het methodisch kader en het delen van kennis en expertise.

Hanna Ravestein, gedragsdeskundige bij Abrona, licht toe waarom ze lid zijn geworden van de LifeWise community: “Het is een methodisch kader waarin op een overzichtelijke manier wordt weergegeven hoe wij als Abrona al jarenlang met onze doelgroep werken, maar nooit zo helder op papier hebben gehad. Daarnaast hoop ik dat Abrona naast afnemer ook brenger kan zijn en dat we onze jarenlange kennis en expertise kunnen inzetten in het doorontwikkelen van LifeWise.”

Eigen regie en medezeggenschap staan voorop bij Abrona
Voor Abrona is de eigen regie van de cliënt het uitgangspunt. Toke Piket, voorzitter Raad van Bestuur van Abrona: “Onze medewerkers en vrijwilligers kijken naar iemands mogelijkheden en ondersteunen waar dat nodig is. Medezeggenschap, van cliënten, familie en medewerkers, vinden we belangrijk. In de goede zorg aan onze cliënten hebben we elkaar immers nodig. In ons logo staat dan ook met elkaar, voor elkaar. Ik ben trots op onze mooie organisatie en op de professionaliteit die ik voortdurend ontmoet!”

 

Met LifeWise dezelfde taal spreken en tools en handvatten bij cliënten inzetten
Ravestein ziet toegevoegde waarde van LifeWise in de dagelijkse praktijk van Abrona:
“Bij de ambulante teams werken professionals elke dag 1 op 1 met mensen met een verstandelijke beperking en complexe problematiek door de hele provincie Utrecht. Om de verbinding tussen al deze professionals te bevorderen en de kwaliteit van hun dienstverlening constant te houden willen we LifeWise gebruiken als een gezamenlijk raamwerk, waarin we dezelfde taal spreken, dezelfde tools en handvatten bij onze cliënten inzetten en op dezelfde manier reflecteren op het werk. Daarnaast zal Lifewise de communicatie over onze dienstverlening naar gemeentes, cliënten en verwanten vergemakkelijken.”

Het streven van Abrona is dat uiterlijk eerste helft 2022 alle teams getraind zijn en dat LifeWise geïmplementeerd is bij de ambulante teams.

Luister ook naar de podcast van Middin over de toepassing van LifeWise in de praktijk. Deze podcast is onderdeel van een serie van 10 uitzendingen van Middin over LVB in de maatschappij.